Awokado należy do tej nielicznej grupy produktów, która nie wywołuje konfliktu wśród dietetyków i zwolenników zdrowego odżywania. Owoc jest aprobowany w środowisku wegańskim, ale nie gardzą nim też mięsożercy. Co więcej jedzą go Ci na tradycyjnej diecie wysokowęglowodanowej, zwolennicy ketozy, na co dzień czerpiący energię z tłuszczu oraz wyznawcy fit stylu życia. Dlatego dzisiaj moja wariacja na temat awokado. Poniżej przepis na awokado faszerowane jajkiem i sardynkami w wersji bez glutenu i bez laktozy. Ci, którzy nie eliminują nabiału z diety, mogą z powodzeniem użyć tradycyjnego serka kanapkowego do przygotowania farszu.

Dlaczego takie dobre? Awokado może stanowić świetny substytut masła, dla tych, którzy unikają tłuszczów zwierzęcych albo nabiału. W większości przepisów sprawdzi się też jako zamiennik jajek (zaraz obok banana). Dzięki kremowej konsystencji, idealnie nada się do przygotowania tortowej masy albo zdrowego odpowiednika Nutelli.

Awokado, obok oliwy z oliwek, zawiera kwasy Omega 9 i znajduje się w grupie tłuszczów jednonienasyconych.  Obok tłuszczów nasyconych, są dla nas neutralne, ale z kolei mniej stabilne termicznie, dlatego nadają się jedynie do krótkiego duszenia. Łatwo rozpoznać je po tym, że tężeją w zimnej temperaturze, np. prawdziwa oliwa trzymana w lodówce po pewnym czasie zgęstnieje. Awokado może też stanowić świetny dodatek obiadowy, jeżeli spożywamy chude mięso, np. pierś z kurczaka czy udziec z królika, ale chcemy dostarczyć sobie potrzebnego tłuszczu.*

Awokado faszerowane jajkiem i sardynkami

Czego potrzebujemy? (4 porcje)
– 4 duże dojrzałe awokado
– 4 jajka z wolnego wybiegu
– 40 g kremowego, naturalnego serka (u mnie Violife)
– 1 puszka sardynek w sosie własnym (120 g po odsączeniu zalewy)
– 2 łyżki ostrej musztardy (30 g)
– pęczek świeżego szczypiorku
– przyprawy: sól, pieprz

Awokado faszerowane jajkiem i sardynkami

Jak przygotowujemy?
Sekretem udanego dania jest odpowiedni wybór awokado. Owoc musi być miękki, a skóra lekko brązowa. W przeciwnym razie, będziemy czekać około tygodnia, żeby przygotować nasze śniadanie. 😉
Zaczynamy od ugotowania jajek na twardo. Pamiętamy, żeby nie przekroczyć magicznej bariery 10 minut, inaczej wokół żółtka pojawi się sina otoczka. Potem je studzimy w zimnej wodzie i obieramy.
Jajka trzemy na tarce o grubych oczkach, prosto do miski, gdzie będziemy przygotowywać farsz. Doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Dodajemy ostrą musztardę i serek naturalny. Całość mieszamy.
Na koniec, drobno siekamy szczypiorek i dodajemy 2/3 do farszu, znowu mieszamy.
Awokado przekrawamy wzdłuż na pół, wyjmujemy pestki. Połówki owoców wypełniamy przygotowanym farszem i posypujemy po wierzchu pozostałym szczypiorkiem.

Awokado faszerowane

Awokado faszerowane

Porcja ze zdjęcia ma jakieś 469 kcal, T: 39 g, W: 18 g, B: 16 g. Smacznego! 🙂

*Jedz świadomie. Jak żywność wpływa na Twoje zdrowie cz. I, Iwona Wierzbicka, Ajwen, e-book