Od kiedy jestem na diecie nisko-węglowodanowej, faszerowanie warzyw stało się dla mnie chlebem powszednim. Wcześniej to ryż lub kasza zajmowały miejsce na talerzu, a nie od dziś wiadomo, że jemy głównie oczami. Teraz, chcąc zwiększyć optycznie ilość zjadanej porcji i nasycić najpierw mój wzrok, wybieram warzywa w kształcie łódki, z których mogę wydrążyć środek, i napełniam je nadzieniem. Dzięki temu, dzisiaj na obiad powstał bakłażan faszerowany zielonymi oliwkami i orzechami brazylijskimi z dodatkiem dwóch rodzajów sera.

Skąd pojawiły się w tym przepisie orzechy brazylijskie? Otóż orzechy te są doskonałym źródłem selenu. Z kolei ten pierwiastek jest nam potrzebny do zapewnienia dobrej pracy tarczycy, produkcji hormonów, ich aktywacji. Dodatkowo selen bierze udział w procesie przemiany materii, wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w leczeniu chorób autoimmunologicznych (np. Hashimoto). Osoby, które zmagają się z dolegliwościami tarczycy, na pewno miały sugerowaną suplementację selenem, bo jest on niezbędny enzymom, które z kolei zmieniają T4 w aktywną formę T3.*

Chcecie trochę selenu? To poniżej przepis. 😉

Bakłażan faszerowany oliwkami i orzechami

Czego potrzebujemy (2 porcje)?
– 2 średniej wielkości bakłażany
– 20 sztuk zielonych oliwek
– 40 g orzechów brazilijskich
– 80 g sera typu brie
– 30 sera żółtego, np. cheddar
– przyprawy: sól, pieprz, zioła prowansalskie

Bakłażan faszerowany oliwkami i orzechami

Jak przygotowujemy?
Piekarnik nagrzewamy do 200 stopni (opcja pieczenia góra-dół).
Bakłażany dokładnie myjemy, przekrawamy na pół i układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Posypujemy je delikatnie solą i pieprzem. Pieczemy około 20-30 min (w zależności od wielkości warzywa) aż zmiękną.
Kolejno kroimy na mniejsze kawałki nasze orzechy brazylijskie i lekko podprażamy na suchej patelni aż się zarumienią. Odstawiamy na bok.
Kiedy bakłażany się upieką, wyjmujemy je i zmniejszamy temperaturę piekarnika do 180 stopni, po czym wydrążamy miąższ. Owy miąższ posłuży nam jako składnik farszu. Kroimy go w kostkę i wrzucamy na patelnią do naszych orzechów. Kolejno dodajemy oddcedzone i przekrojone na połówki zielone oliwki oraz pokrojony w małe kawałki ser brie. Mieszamy aż składniki się rozpuszczą i doprawiamy do smaku ziołami prowansalskimi.
Napełniamy farszem połówki bakłażanów a na samym końcu trzemy na tarce ser żółty i posypujemy całość.
Zapiekamy jeszcze jakieś 10 min do momentu aż ser się rozpuści.

bakłażan faszerowany

bakłażan faszerowany

I gotowe! Dwie takie połówki bakłażana to jakieś 439 kcal, T: 35 g, W: 20 g i B: 17 g
Smacznego! 🙂

*Dr Sandra Cabot, Margaret Jasinska, „Leczenie chorób tarczycy. Holistyczne metody poprawy pracy tarczycy, Wyd. MADA